Simptomi

Upitnik:

Osjećate probavne tegobe nakon konzumiranja mliječnih proizvoda? Sumnjate da ste možda netolerantni na laktozu? Ovaj kratki upitnik pomoći će vam odgovoriti na vaše sumnje:

  1. Osjećate li neugodu nakon konzumacije mlijeka ili mliječnih proizvoda? Da / Ne
  2. Osjećate li mučninu nakon konzumacije mlijeka ili mliječnih proizvoda? Da / Ne
  3. Osjećate li nadutost nakon konzumacije mlijeka ili mliječnih proizvoda? Da / Ne

Rezultati:

Ako ste odgovorili potvrdno i na jedno pitanje potražite mišljenje liječnika. Postoji mogućnost da vaš organizam ima smanjenu sposobnosti probavljanja laktoze. Da bi se utvrdila netolerancija na laktozu potrebno je posavjetovati se s liječnikom. Čak svaka treća osoba koja smatra da ima netoleranciju laktoze zapravo je nema.

Netolerancija na laktozu očituje se bolovima u trbuhu uz pojavu nadutosti, grčeva, učestalih vjetrova te proljeva. Simptomi se najčešće javljaju 30 minuta do 2 sata nakon konzumiranja namirnica koje sadrže laktozu. Intenzitet simptoma varira od osobe do osobe i ujedno ovisi o količini unesene laktoze, stupnju aktivnosti laktaze te o vrsti unesene hrane koja sadrži laktozu. Prema statističkim podacima jedna od pet odraslih osoba i djece u sjevernoj Europi ima simptome karakteristične za netoleranciju laktoze.

Smjernice za ublažavanje simptoma:

  • Posegnite za mlijekom sa smanjenim udjelom laktoze koje je nutritivno jednakovrijedno standardnom mlijeku
  • Mliječni proizvodi poput fermentiranih proizvoda i sireva sadrže nešto manje količine laktoze od mlijeka pa stvaraju manje problema prilikom konzumacije
  • Unosite manje količine standardnog mlijeka i mliječnih proizvoda te ih rasporedite tijekom cijelog dana
  • Kombinirajte namirnice s laktozom s drugim namirnicama koje ne sadrže laktozu (voće, povrće, mliječni proizvodi sa smanjenim udjelom laktoze…)
  • Pratite vrijeme, vrstu i količinu hrane koju unosite s namirnicama bogatim laktozom - prepoznavanjem prave kombinacije namirnica lakše ćete podnositi unos laktoze, a probavne smetnje će biti blaže

Simptomi se najčešće javljaju 30 minuta do 2 sata nakon konzumiranja namirnica koje sadrže laktozu.

Što se događa ukoliko se nastavi konzumirati laktoza unatoč simptomima?

Njemački institut za kvalitetu i učinkovitost u zdravstvu (IQWiG) potvrdio je unos koji većina osoba s ovim poremećajem podnosi bez značajnih simptoma: to je 12 g laktoze odjednom ili 24 g raspoređeno tijekom dana. Primjerice, 12 g laktoze nalazi se u jednoj šalici mlijeka, fermentirani mliječni proizvodi (jogurt, acidofilno mlijeko) sadrže između 5 do 10 g, dok pola šalice svježeg sira sadrži 2 do 3 g laktoze. Ukoliko se konzumacija laktoze nastavlja, svakako se preporuča pridržavanje smjernica koje će pomoći ublažiti intenzitet simptoma.

Postoji li opasnost za zdravlje?

Iako netolerancija na laktozu nije opasna za zdravlje, probavne smetnje koje ona izaziva mogu uvelike utjecati na kvalitetu življenja. Tijekom duljeg razdoblja, može doći do neadekvatne apsorpcije ugljikohidrata, ali i ostalih hranjivih tvari. S obzirom da osobe netolerantne na laktozu slabije konzumiraju mlijeko i mliječne proizvode, nerijetko im nedostaje kalcij i vitamin D. Stoga je uz unos mliječnih proizvoda sa smanjenim udjelom laktoze, potrebno povećati konzumaciju ribe, tamnozelenog lisnatog povrća, jaja, obogaćenih žitarica ili dodataka prehrani, zahvaljujući čemu će se, uz redovitu tjelesnu aktivnost, očuvati fleksibilnost i čvrstoća kostiju te tako smanjiti rizik od osteoporoze.